Onze dirigent Dinant Struik kreeg afgelopen woensdag, tijdens de zangavond in Putten de eretitel: ‘Vriend van het Peppelkoor’. Vanuit de organisatie van de vakantieweken kreeg hij een oorkonde met bijbehorende versierselen aangeboden. Dit alles ter gelegenheid van de 10e keer dat hij zich pro deo inzette voor de organisatie van deze zangavond. Het was 2 augustus dat een aantal koorleden van het Christelijk Ouddorps Mannenkoor, samen met nog een honderdtal mannen uit het hele land zich inzette voor een zangavond ten behoeve van mensen met een beperking. De collecte t.b.v. deze vakantieweken bracht, inclusief bijdragen mannenkoor en de bijdrage via de livestream, ruim 6500 euro op.

Onze dirigent Dinant Struik is de grote promotor van deze zangavond, gesteund door Jan en Grietje Sperling voor het mailverkeer. Dit jaar stond de teller van deelnemende mannen op 142. Dan kun je dus echt van een Mannenkoor spreken. Vanaf 15:00 uur werd begonnen net het inzingen. Omdat deze mannen uit het hele land komen is het wel noodzakelijk om een goede voorbereiding te hebben. Als je dan een paar uur met elkaar zingt gaat de kwaliteit sprongen vooruit. Om half zes werd de broodmaaltijd genuttigd. ‘En hier past een groot compliment voor de koster en de vele vrijwilligers van de Hersteld Hervormde Gemeente van Putten, die samen met de organisatie dat tot in de puntjes hadden verzorgd’, aldus deelnemer Wim Grinwis, tevens secretaris van het Ouddorpse Mannenkoor, die deze dag aangevuld met leden van het Dirkslandse Mannenkoor met een bus naar Putten was gekomen. Wederom werd de bus bestuurd door koorlid Jaap van Splunter.

Opening
Om zeven uur zat de kerk echt bomvol. En wat een blijde gezichten. Na de opening met gebed door Willem Visser werd gezongen Psalm 86 vers 5: “Al de Heid’nen door Uw handen. Voortgebracht uit alle landen, zullen tot U komen Heer”. Passend bij de hiernavolgende schriftlezing door een van de deelnemers uit Ruth 2 de verzen 20 tot en met 23.

Eerst zong het groot samengesteld mannenkoor vijf nummers: o.a. Psalm 42 “`t Hijgend hert der jacht ontkomen” en “De haven van Rust”. Daarna kwam het gelegenheidskoor “Het Peppelkoor” aan de beurt. En wat een stralende gezichten staan er dan. Vol overgave zingen ze op hun eigen wijze “`k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenhêên” en “De Heer zal u steeds gadeslaan”.

Bijbelverhaal
Het Bijbelverhaal werd traditioneel verteld door dhr. W. Visser. Heel mooi en eenvoudig schetste hij hoe Ruth de Moabitische op de akker van Boaz aren verzamelde. Hij legde de link met de kerk als akker, zoals ook de deelnemers afgelopen zondag in de kerk van Nunspeet waren en hoe goed Boaz voor Ruth zorgde.

Hierna was het tijd voor de gezamenlijke koren. De liturgisch centrum stond helemaal vol, 142 mannen en daarvóór het gehele Peppelkoor. Wat werd er gezongen! Er werd gezamenlijk afgesloten met de: “Lichtstad met Uw paarlen poorten”

Dankwoord
Dhr. Visser sloot af en bedankte speciaal Dinant, Jan en Grietje Sperling voor hun tomeloze inzet. Ook dank aan de organist Martijn Kooiman en koormeester Chris Vuik. Omdat het vandaag de tiende keer was, volgde er een speciaal moment. Dinant werd benoemd tot “Vriend van het Peppelkoor”. Hij kreeg een oorkonde met bijbehorende versierselen aangeboden. Een eretitel die hij met trots mag dragen.

Na sluiting met dankgebed door Willem Visser, kregen al de zangers een zak snoep voor onderweg en werd de aanwezigen nog uitgenodigd voor de koffie. ‘Na een voorspoedige terugreis, waarin we door enkele koorleden verrast werden met een hapje en een drankje, mogen we weer terugzien op een hoogtepunt voor ons koor en voor ons persoonlijk. Kees Tanis en Teunis Aleman, bedankt hiervoor’!

Bent u er D.V. volgend jaar ook bij?