Op woensdag 12 juli jl. bezocht een delegatie van het Christelijk Ouddorps Mannenkoor en het Dirkslands Mannenkoor, de startdag van ‘Zingen in de zomer’ op Urk. Met een ferme aankondiging in het speciale blad: ‘Kruispunt’, werd het samengestelde koor vanuit Goeree-Overflakkee verwelkomt. De organisatie van ‘Zingen in de zomer’, staat onder enthousiaste leiding van Jan de Boer. Plaatselijk ook bekend als de Echte Bakker. De aanwezigen van beiden koren konden terugzien op een prachtige dag Urk.

Vanzelfsprekend gingen we met de bus. We hebben immers niet voor niets in Jaap van Splunter de Nederlandse kampioen behendigheidsrijden als lid. Het was ook Jaap die deze dag op een prachtige manier had georganiseerd. Na een voorspoedige reis stonden we snel op Urk en werden we gastvrij onthaald in de Bethelkerk ‘het concertgebouw van Urk’, aldus Jan de Boer. Na een bakkie koffie startte de rondleiding onder leiding van de schoonouders van Jan.

Kerkje aan de zee
Bekende plekken werden bezocht. Ook het ‘kerkje aan de zee’, waar het oude orgeltje werd bespeeld door de voorzitter van het Ouddorpse koor en verschillende psalmen werden gezongen. Spontaan sloten verschillende bezoekers zich aan, die enthousiast meezongen. Natuurlijk werd een bezoek afgelegd aan het monument voor de omgekomen vissers. Tijdens het bezoek was ook ruimte voor familie en vriendenbezoek. Zo liepen we langs het huis van Trijntje en Krijn de Jong, een neef van Wim Grinwis (secretaris van het koor). Krijn de Jong had jarenlang bekendheid als voorlichter van de stichting Tot Heil des Volks en leidde vele mensen rond in Amsterdam.

Bijna heel Nederland op Urk
Rond de klok van twee uur waren er honderden mensen aanwezig in de Bethelkerk om samen te zingen. Daar zong het Goeree-Overflakkeese gelegenheidskoor ook enkele nummers, soms aangevuld met tientallen aanwezige mannen, waar natuurlijk ‘de Lichtstad met de Paarlen poorten’ werd gezongen. De ‘Bakker’ had de leiding en wat een spontaniteit. Op Limburg na waren er gasten uit elke provincie. De oudste mocht een verzoeknummer indienen, en de jongste werd naar voren geroepen om een versje te zingen. Vier jaar was ze, ze werd op een stoel gezet met twee zusjes. En wat zong ze mooi “Hoger dan de blauwe luchten, en de sterretjes van Goud, woont de Vader in de Hemel, die van al zijn kind`ren houdt”

Foto’s van Krijn Grinwis:

Volle kerk
Na afloop was er een kostelijke maaltijd in het restaurant van Louwe Kramer, de dirigent van Crescendo. Het koor dat ’s avonds om half acht zou optreden. We waren op het hart gedrukt om echt een uur vóór aanvang in de kerk te zijn. En inderdaad om half zeven zat de kerk al voor meer dan de helft vol. Ook hier had de plaatselijke bakker de leiding. De meditatie werd verzorgd door Dominee Attila Csonger Keleman, die sprak over het jaarthema: ‘Bij God telt iedereen mee!’ Crescendo zorg in haar traditionele kleding verschillende liederen, afgewisseld met samenzang. Afgesloten werd met ‘Ere zij God’. De deelnemers van deze tocht kunnen terugzien op een enerverende dag.

Ook omroep Flevoland was aanwezig en maakte van de avond onderstaande reportage: